.jpg)
MARKNADSFÖRING OCH KAMPANJER
För att locka hit fler besökare, etableringar, invånare, möten och stora evenemang behöver Destination Sundsvall marknadsföras lokalt, nationellt och internationellt. Här får du ta del av resultat från ett urval av genomförda kampanjer.
Genomförda kampanjer
Sommar i Destination Sundsvall
Kampanjperiod: maj - augusti
Utvalda kanaler: Meta, Schibsted (Youtube och digitala annonser), Clear Channel, Bussar, E4-skyltar
Syfte: Marknadsföra Destination Sundsvalls utbud under sommaren både för att få fler att resa hit men även att få dem som bor här att upptäcka sitt närområde. Mål att leda in fler besökare till hemsidan och bygga Destination Sundsvalls varumärke.
Resultat: Besök till hemsida över 26 000 personer. Exponering av Destination Sundsvalls varumärke över 3,5 miljoner
Prioriterade målgrupper Meta
Målgrupp 1 - Boende i Sundsvall, Timrå och Ånge (25–65 år)
Målgrupp 2 - Närområdet (ca 2 timmar med bil från Sundsvall (25–65 år)
Målgrupp 3 - Mälardalen (25–65 år)
Målgrupp 4 - Norge, Trondheim (25–65 år)
Målgrupp 5 - Intressestyrd målgrupp med olika fokus för boostade inlägg
Budskap: Upptäck fler sidor av Destination Sundsvall samt riktade annonser
Resultat Meta (Facebook och Instagram)
Närområde
Exponering: 629 049
Räckvidd: 136 997 (unika personer)
Länkklick: 7 046
Sverige/Norge
Exponering: 729 014
Räckvidd: 160 147 (unika personer)
Länkklick: 7 061
Intressestyrd annonsering boostade inlägg (Facebook och Instagram)
Utan geografisk begränsning med fokus på personers intresse och boostade inlägg på Facebook och Instagram. Inläggen riktas mot personer som är intresserade av bland annat husbilssemester och camping, barnaktiviteter, cykling, golf, vandring och evenemang m.m.
Exponering: 717 999
Räckvidd: 260 690 (unika personer)
Länkklick: 10 227
Schibstedt
Digitala annonser:
Exponering: 1 284 944
Räckvidd: 354 288
Klick: 2 333
CTR: 0,19% (klickfrekvens)
Kanaler: Aftonbladet, Svenska dagbladet, Omni, Klart, TV.nu, Omni Ekonomi, Godare
Prioriterade målgrupper Arboga kommun, Bollnäs kommun, Eskilstuna kommun, Gävle kommun, Hudiksvall kommun, Härnösand kommun, Kramfors kommun, Kungsör kommun, Ljusdal kommun, Sandviken kommun, Sollefteå kommun, Strängnäs kommun, Sundsvall kommun, Söderhamn kommun, Timrå kommun, Umeå kommun, Upplands Bro kommun, Uppsala kommun, Västerås kommun, Ånge kommun, Örebro kommun, Örnsköldsvik kommun, Östersund kommun
Youtube v 18-22 Sverige
Visningar 50 056
Klick: 20 sek - 0,20, 6 sek - 0.05
95,71% såg hela klippet
Youtube v 22-27 Sverige
Visningar 50 056
Klick: 20 sek - 0,06, 6 sek - 0.05
94,95% såg hela klippet
Youtube v 22-27 Norge
Visningar 54 057
Klick: 20 sek - 0,11, 6 sek - 0.03
93,58% såg hela klippet
Influenser marketing
Exponering: 230 817
Räckvidd: 150 000 (unika personer)
Engagemang (gilla, dela, kommentaren): 9 396
----------------------------------------------------------------------------
Weekend i Destination Sundsvall inför Alla hjärtans dag v 5-7 2025
Utvalda kanaler: Metaannonsering Facebook och Instagram.
Syfte: Marknadsföra Destination Sundsvalls breda utbud av evenemang, restauranger, spa och hotell i samband med Alla hjärtans dag. Få besökare till kampanjsida och sedan slussa vidare till destinationens verksamheter.
Målgrupper: Boende i Sundsvall, Timrå och Ånge (25-65 år). Närområdet ca 2 timmar med bil (25-65 år).
Budskap: Du behöver inte åka långt för att uppleva mycket. Bjud den du håller kär på en romantisk hotellweekend lagom till alla hjärtans dag.
Resultat
Räckvidd: 86 822
Länkklick: 1 960
----------------------------------------------------------------------------
Vinterkampanj v 45-9 (2024-2025)
Utvalda kanaler: Metaannonsering Facebook och Instagram, Schibstedt digitala annonser, Youtube.
Riktade budskap mot olika målgrupper:
Mer åk och mindre kö.
Åk som eliten.
Upplev Stenstan.
Aktiviteter för hela familjen.
Upplevelser och evenemang.
Film med vinterfokus via Youtube.
En kampanj som lyfte Destination Sundsvalls breda vinterutbud. Kampanjen startade tidig vinter 2024 för att locka till besök under hela vintern.
Avslutades i samband med Sportlovet.
Resultat
Metaannonsering i sociala medier
Räckvidd: 364 439
Länkklick: 25 396
Digitala annonser
Visningar: 690 048
Länkklick: 1 194 (CTR - klickfrekvens 0,17*)
Youtube
Visningar: 189 123
Länkklick (CTR): 0,19%*
Över 93% ser hela videon.
Benchmark CTR 0.04%.
.jpg)
Pågående kampanjer
Här finns våra pågående kampanjer
NYHETSBREV
Vill du få inspiration, viktigt information och inbjudan till branschdagar och utbildningstillfällen från oss? Prenumerera på vårt nyhetsbrev.
